Temperatura posiłków – czy jest istotna?

Zazwyczaj nie przywiązujemy szczególnej wagi do temperatury spożywanych posiłków. Temperatura i skład posiłku ma kluczowy wpływ na smak potraw i uczucie sytości. Gorące posiłki są bardziej ciekawsze smakowo i bogate w tłuszcz. To właśnie po obróbce termicznej wydobywa się z dania cały jego aromat i pobudza żołądek do wydzielania soków trawiennych. Najzdrowsze będą posiłki w temperaturze pokojowej. Ciepłe posiłki mają najkorzystniejszą dla naszego żołądka i układu trawiennego temperaturę w przedziale 65-70°C, a dla zup 75°C (daje uczucie sytości).

Chcesz polepszyć swoją dietę i wprowadzić zdrowe produkty do swojej diety? Koniecznie odwiedź sklep z żywnością ekologiczną.

Zbyt gorące posiłki i zbyt zimne jedzenie

Spożywanie posiłków o za wysokiej temperaturze może szkodzić, zwłaszcza potrawy, które zawierają sporo tłuszczu, ponieważ tłuszcz podtrzymuje wysoką temperaturę jedzenia. Wysoka temperatura natomiast wpływa na odczuwanie temperatury przez śluzówkę jamy ustnej, przełyk i żołądek, mocno je podrażniając. Bardzo ważna jest prawidłowa temperatura posiłku w różnych dolegliwościach, na przykład:

  • ostry nieżyt jelit – zalecane jest podawanie płynów o temperaturze pokojowej,
  • zaparcie nawykowe spastyczne – jedzenie pokarmów i picie wody w temperaturze umiarkowanej,
  • choroba refluksowa przełyku – spożywanie pokarmów o umiarkowanej temperaturze,
  • choroba wrzodowa – wyklucza się zimne posiłki, ani też za gorące.

Obiad na zimno czy ciepły posiłek? Jaki będzie zdrowszy?

Porównując ciepłe i zimne jedzenie oraz to jak wpływają na zdrowie, należy zauważyć, że tak naprawdę wszystko zależy od specyfiki konkretnego dania. Nie istnieje jedna uniwersalna temperatura dla wszystkich dań, w jakiej powinny być podawane poszczególne posiłki. Zgodnie z wytycznymi Instytutu Żywności i Żywienia podaje się, że idealna temperatura spożywania wynosi:

  • spożywanie zup – 75 stopni C;
  • dla drugich dań – 63 stopnie C;
  • dla dań podawanych na zimno (sałatki, przystawki, wędliny) – 4 stopnie C.

W celu określenia faktycznej optymalnej temperatury spożywania konkretnej potrawy, należy wziąć pod uwagę nie tylko jej rodzaj, ale też znajdujące się w niej składniki i ich właściwości oraz procesy, którym podlegają one w konkretnych zakresach temperatur. Ale warto oczywiście zaznaczyć, że makaron pszenny czy kaszka owsiana muszą być ugotowane w 100 stopniach, aby były odpowiednie do spożycia.

Liczne substancje odżywcze są o wiele bardziej przyswajalne dla naszego organizmu, gdy zostaną podgrzane. Posiłki tłuste i kremowe, a także zupy, nie powinny być spożywane na zimno na zimno. Zawarte w nich tłuszcze w niskich temperaturach nie tylko mają nieprzyjemną, osadzającą się w jamie ustnej konsystencję, ale też bardziej ciężkostrawne. Skutkiem spożycia takiej potrawy bez jej wcześniejszego podgrzania mogą więc być problemy żołądkowe.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.